Läs Sissas brev till Mona Sahlin, Jan Björklund, Göran Hägglund och Lars Ohly!

Politiker ta ert ansvar och lär oss ungdomar!

I skolan har jag fått lära mig att demokrati är till för alla. Alla ska få en chans att göra sin röst hörd. Fast här i min kommun så är det precis tvärtom. Här bestämmer politikerna själva, oavsett vad invånarna säger. Jag skulle vilja kalla detta diktatur och inte demokrati. Och nu är det en viktig fråga som verkligen berör oss unga, men politikerna verkar inte lyssna. Detta skrämmer mig som är ung. Är det verkligen såhär ni politiker gör för att få er vilja igenom?

Nu ska jag berätta mer om vad det är som håller på att hända i min kommun. Jag heter Sissa och är 16 år gammal. Kommunen jag bor i är Ronneby kommun som ligger i Blekinge. Kommunen är inte särskilt stor, där bor mindre än 30 000 invånare. Jag själv bor inte i ”centrum” utan bor en bit utanför. I en ort vid namn Bräkne-Hoby. Kommunen har tre högstadieskolor. Två stycken som ligger i ”centrum” och en som ligger här i Bräkne-Hoby. I våras gick jag ut högstadiet på min skola, som jag gått i alla nio åren. Min tid på högstadiet var bland det roligaste och lärorikaste som jag varit med om. Jag utvecklades enormt mycket. Från att i sjuan ha varit en uttråkad, skoltrött och väldigt tyst elev som inte syntes särskilt mycket. Till att i nian ha utvecklats oerhört mycket både studiemässigt och socialt. Detta beror självklart på att jag blivit äldre och mognare, men också på att jag gick på en liten skola, där jag blev sedd av både lärare och elever. Jag fick chansen att utvecklas och lära mig på ett väldigt individuellt sätt.

Nu är det så att politikerna har bestämt sig för att lägga ned Hobyskolans högstadium. Detta är ett helt galet beslut, tycker jag och många, många andra med mig (läs www.landsbygdsupproret.se). Hobyskolans högstadium byggdes för tio år sedan och den har redan hunnit vara nedläggningshotad ett antal gånger. För två år sedan beslöts att Hallabro- och Backarydsbarnen skulle börja på Hobyskolan i stället för att lägga ner skolan, som man först tänkt. De hann knappt börja förrän nästa nedläggningsförslag kom. Man kan ju tycka att det bör vara lite framförhållning på det hela! Nu ska vi landsbygdsbarn skjutsas in till stan, trots att det inte är här barnantalet minskar, utan inne i Ronneby. Ändå ska vi få lida för det.

Inte heller har någon av politikerna som är för nedläggning något bra argument. De säger emot sig själva hela tiden. Ena dagen skall de spara. Nästa dag skall de inte göra det, utan i stället är det ”en genomgripande strukturell förändring” för att satsa på de svaga barnen. Och en annan dag är lärartätheten för stor på Hobyskolan, dvs. större än i Ronneby. De försöker få det att låta som de vet precis vad de pratar om och hur vi ungdomar kommer att trivas. Och skulle vi inte göra det, beror det på att vi inte kan anpassa oss, så som man måste i det här samhället.. Det är väldigt lätt att säga, att en 13 åring är stor nog för en sådan här förändring. Och visst, det finns det barn som är det, men långt ifrån alla. Jag trodde jag var det, i den åldern, men nu är jag väldigt glad att jag fick gå kvar i samma skola.

Ronnebys politiker känns inte sympatiska. De pratar som om det var en tävling de försökte vinna och inget mer. När de skulle rösta i fullmäktige var det några som hade tänkt röst emot, men då bytte partiet ut dem mot några andra som kunde rösta för. Är detta verkligen demokrati?

Ni kanske undrar varför jag skriver detta till er. Men det är så att jag som ungdom börjar bli kritisk mot er politiker och er version av demokrati. Skall ett parti som socialdemokraterna eller folkpartiet få göra såhär? Jag trodde att partierna var till för folkets/väljarnas skull. I den här lilla kommunen finns otroliga möjligheter till att utveckla sig. Det är precis samma sak med Sverige/världen. Det finns otroliga möjligheter till att gå framåt. Att avveckla all fattigdom och orättvisa. Det enda som behövs är samarbete. Med samarbete kan man klara praktiskt taget det mesta. Så varför splittra kommunen i stället för att lyssna på invånarna? Jag trodde samarbete var något som ni politiker prioriterade väldigt högt! För framgång i ett fotbollslag gäller det att HELA fotbollslaget är med och kämpar mot målet. Så är det även i utvecklandet av kommuner. För att HELA Ronneby kommun ska utvecklas, gäller det att invånarna är med.

Min sista chans och om hopp var att skriva till er. För ni borde väl veta hur demokrati går till och hur man leder partier på bästa sätt. Jag hoppas verkligen att det inte går till såhär i riksdagen. För då ger jag upp helt. Jag ska till Stockholm i helgen på ett ungdomsråd om hur man får andra ungdomar engagerade. Det hade varit väldigt roligt att få en liten pratstund med er. För om jag ska lyckas övertala politikerna i Ronneby kommun så kommer jag att behöva professionell hjälp

En sista replik till er politiker – ”Det är faktiskt vi ungdomar som är er framtid. Kan det inte vara värt att satsa på oss?”

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Sissa Pagels

2 kommentarer

Filed under politiker

2 responses to “Läs Sissas brev till Mona Sahlin, Jan Björklund, Göran Hägglund och Lars Ohly!

  1. Linda Mattisson Olsson

    Sissa, du har rätt! Ungdomen är framtiden och det är väldigt viktigt att ni är med och formar den, så stå på dig!
    Bara om vi faktiskt vågar ifrågasätta och tala vår åsikt kan vi påverka! Så fortsätt våga.
    Varma hälsningar
    /Linda

    Gilla

  2. Pingback: Lars Ohlys sekretarare svarar på Sissas brev! « Landsbygdsupproret!

Kommentera

