Gästbloggare: Ola Pagels

Jag tror inte politisk retorik är det Ronnebyborna vill ha. Jag tror  de vill ha gemensam strategi, som lyfter sig över dagens  torftiga visioner. Jag tror de vill ha utveckling i stället för avveckling. Jag tror  inte de vill  höra de ständiga argumenten minskade barnkullar, minskade intäkter, högskolans flytt, avveckling av landsbygdsskolor, rubriker som Ronneby en kommun långt ned på företagsbarometern. Jag tror vi måste göra en kullerbytta och byta perspektiv. Vi måste börja prata om vad vi vill med Ronneby kommun. Vi måste ha djärva mål och visioner. Vi måste få fram kreativa människor som vill vara med i denna utveckling. Bromsklossarna måste omskolas. Mitt julbudskap är: Den nya tiden har kommit till Ronneby. 2009 skall bli det år hela Ronneby landsbygd samlas och funderar på vad kan vi göra för att skapa tillväxt och utveckling utanför centralorten och tillsammans med centralorten.  Det skall ske genom att vi gör  utvecklingsplaner  i vart enda litet samhälle i hela Ronneby kommun. Sedan vävs dessa utvecklingsplaner samman till en plan för hela Ronneby landsbygd. Inspiration skall vi få av Länsbygderådet någon gång  tidigt i vår  när man kallar samman alla kommunbygderåd och landsbygdspolitiker i hela Blekinge för att berätta om den kampanj som organisationen  Hela Sverige skall leva kör i sina 4 000 utvecklingsgrupper under år 2009.

God Jul

Ola Pagels

Lämna en kommentar

Filed under Levande Landsbygd, politiker

Kommentera

