Den där Sjöberg i Järnavik – Vad är det för en?

Frågan lär ha ställts i Ronneby Stadshus eller dess omedelbara närhet. Eftersom frågan är ställd från en i kretsen runt kommunledningen kan man anta att eventuell information om denne Sjöberg i Järnavik kommit kommunledningen till del.

På detta sätt kan information nämligen hanteras – raka vägen till kommunalrådet. Detta har jag fått mig till livs, då ett mejl från nätverket kring Landsbygdsupproret så kvickt hamnade hos kommunalrådet. Mejlets innehåll ansågs så viktig att informationen togs upp vid kommunstyrelsens arbetsutskott, KS AU. Visserligen efter att mötet avslutats men kommunalrådet fann det ändå tvunget att kommentera mejlet för ledamöterna.

Vem är då denne Sjöberg och hur kommer det sig att Stadshuset vill ha reda på det?
Personligen tror jag inte det handlar om att Stadshuset ser mig som framtida medarbetare, utan jag tror det är mitt engagemang i opinionsbildningen för folkomröstning samt mitt arbete för skolorganisationens bevarande intill valet 2010, som ligger till grund för stadshusets intresse.

Jag har varit engagerad i skolan sedan mina döttrar började förskolan och har följt Hobyskolans utveckling från 1999. Efter 10 år verkar det som att Hobyskolan funnit sin arbetsform med bra resultat för ungdomarna, och är på väg ned mot det elevantal som skolan är byggd för. Då finner den styrande majoriteten att där inte längre finns elevunderlag i Ronneby kommun för tre 7-9-skolor. Detta ser jag som nonsens.

Hade den politiska viljan funnits och om de styrande inte satt på sig ”prestige-skygglappar” utan utrett och kontrollerat alternativ så skulle, enligt min uppfattning, det gott och väl fungera med tre 7-9-skolor i Ronneby kommun och det hade dessutom kunnat frigöras resurser till 1-6-skolorna i centrum.

Men mer intressant är kanske VARFÖR frågan om min person ställs. Den kanske ställdes i förbigående utan tanke, men den kanske å andra sidan ställdes utifrån att någon verkligen vill veta vem Sjöberg i Järnavik är?

I vilket fall så blir jag fundersam. Om mina insändare, frågor, sökande efter underlag blir som en sten i skon på makthavarna, vad blir då nästa åtgärd från Stadshuset när de fått veta vem han – Sjöberg i Järnavik – är? Vad gör man för att bli kvitt stenen i skon?

Hans Sjöberg
Järnavik

1 kommentar

Filed under Kommunen

One response to “Den där Sjöberg i Järnavik – Vad är det för en?

  1. Fortsätt som du börjat Hans!

    Den här sortens ifrågasättande är inte ledningen van vid men den är fullständigt sund.

    Den där stenen i deras sko är nog naturlig. Ditt arbetssätt är ju trots allt att vända varje sten när man granskar besluten. Med tanke på allt grus ledningen kastar åt landsbygden finns det många stenar att vända. Då är det ofrånkomligt att en och annan hamnar i kommunalrådets skor.

    Gilla

Kommentera

