En skola för alla – eller flera

Medan Sverige jobbar mot större enheter, centralisering och så få skolor som möjligt, allt medan den svenska skolan halkar längre och längre ner i statistiken, har USA kommit på andra tankar. Där har man insett att lösningen på skolor med dåliga resultat är att splittra dem i mindre enheter. Till exempel har man på en skola i Broklyn, NewYork, lyckats med att vända trenden från 23% med examen till att 90% av eleverna klarar sig, genom att dela upp den stora skolan i fyra mindre enheter.
Givetvis krävs det också positiva och kreativa lärare som tror på elevernas potential.
Rektorn Ben Shouldner säger att ”När eleverna börjar här så säger vi från dag ett att de kommer klara examen, och vi säger det så många gånger att de till slut börjar tro på det”.

Om vi vill ha en bra Svensk skola är det dags att börja ta forskning och beprövad erfarenhet på allvar. Mindre enheter där individen syns och bekräftas kommer i längden inte bara ge ett bättre resultat undervisningsmässigt utan också samhällsekonomiskt. Inget kan vara mer destruktivt för ett samhälle än att skapa utanförskap och känsla av hopplöshet. Dagens samhälle är i allra högsta grad ett klassamhälle, inte minst i skolan. Att utgå från att elever med dålig socioekonomisk bakgrund automatiskt kommer att prestera sämre i skolan är en farlig fördom.
Barn måste beredas lika möjlighet att få en utbildning, varifrån du kommer ska inte spela en avgörande roll.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under skola & lärande

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s