Miljöpolitik och landsbygd tycks inte höra ihop

Nu hotas återigen tågsträckor i landet.

Västerdalsbanan hotas av nedläggning. Västerdalsbanan sträcker sig från Borlänge till Malung och enligt Banverket har den låg trafik. Tågsträckan anses vara långsam och det lär finnas ett förslag om att öka hastigheten genom att lägga ner stationer längs sträckan. Då skulle man vinna hela 10 minuter (!) från Malung till Borlänge.

Tio minuter låter inte som någon världsomvälvande tidsvinst på en resa som tar ca 2 timmar, utan rör sig snarare om en taktik som politiker och tjänstemän ägnat sig på rutin åt de senaste åren; att utarma för att sedan kunna visa på vikande statistik.

Eller som en kvinna, som veckopendlar från Äppelbo till östra delen av landet, uttryckte det:

”Läste igår i tidningen ett förslag att dra in hållplatser längs Västerdalsbanan, bl a Äppelbo, för att komma 10 minuter tidigare till Borlänge. Fullständigt ointressant om jag inte kan kliva på! Vill ha hållplatsen kvar! Vill fortsätta åka tåg!”

Det mest häpnadsväckande är avsaknaden av miljödiskussionen. Banverket vill ersätta Västerdalsbanan med en bredare väg, som skulle kunna ta hand om den hårda belastningen av vägarna upp till Sälenfjällen. Varför vänder man inte på frågan och elektrifierar banan så att man skapar en hållbar utveckling både för turismen, pendling och godstrafik?  Lösningar som här alldeles självklara när man pratar om stadsområden.

2 kommentarer

Under Levande Landsbygd, miljö, utarmning av landsbygden

2 svar till “Miljöpolitik och landsbygd tycks inte höra ihop

  1. det är ju et led i proletarieringen/industrialieringsprocesserna. Markanden bestämmer var lönsamhet finns – det är inte efter människors behov.

    Gilla

  2. Folk verkar inte ut att förstå att den så kallade miljöpolitiken och boende på landsbygd inte passar ihop. De idiotiska energiskatterna är ett tydligt bevis för detta. Mina nödvändiga resor till tätort har inte blivit en enda centimeter kortare av alla skatter. Inga nya drivmedel har i praktiken tillkommit, inga nya motorer har konstruerats. Har en bil som är tio år gammal och går på ca 5 dl per mil, det är svårt att hitta något nyproducerat som går märkbart billigare. Likaså de fjantiga elpriserna, kylan och mörkret gör inte halt för att politker med dåligt samvete ökar beskattning och privatiserar.

    Dagens avgifter är skapade av de som vill framstå som miljömedvetna, de struntar fullständigt i hur det går för de som vekligen får betala dumheterna. Det är denna sortens politik som kommer att göra det omöjligt att bo kvar utanför regionernas större tätorter.

    Gilla

Lämna en kommentar